ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України
_______________2011 р. №________
ПРОГРАМА
дослідно-експериментальної роботи за темою «Науково-методичні засади впровадження вітчизняної моделі медіаосвіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів» на базі загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів Автономної Республіки Крим, Дніпропетровської, Запорізької, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Полтавської , Черкаської областей та м. Києва на 2011–2016 роки
№ пор. |
Зміст |
Відповідальний |
Строки виконання |
Очікувані результати |
|
І. Підготовчий етап (вересень 2011 – серпень 2012 р.) |
|||||
1. |
Аналіз наукових та науково-практичних педагогічних та психологічних літературних джерел із питань медіаосвіти з метою побудови спільного для всіх учасників експерименту кластеру знань.
|
Керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори експериментальних навчальних закладів |
2011 р. |
Спільний кластер знань, що сприятиме концептуальному входженню учасників у дослідно-експериментальну роботу |
|
2. |
Розроблення на основі вітчизняної моделі медіаосвіти психолого-педагогічної концепції розвитку шкільної системи медіаосвіти
|
Науковий керівник |
2011 р. |
Концепція розвитку шкільної системи медіаосвіти
|
|
3. |
Забезпечення фінансування дослідно-експериментальної роботи. Затвердження кошторисів витрат на проведення дослідно-експериментальної роботи |
Директори експериментальних навчальних закладів |
2011 р. |
Фінансове забезпечення |
|
4. |
Розроблення критеріїв готовності всіх суб’єктів навчально-виховного процесу до впровадження медіосвітніх інновацій |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2012 р. |
Критерії готовності до впровадження медіаосвітніх інновацій |
|
5. |
Визначення стратегії підготовки педагогічних колективів і батьків до впровадження медіаосвітніх інновацій |
Науковий керівник |
2012 р. |
Стратегія підготовки педагогічних колективів і батьків до впровадження медіаосвітніх інновацій |
|
6. |
Проведення установчих семінарів-практикумів для педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів з метою їх ознайомлення з особливостями технології впровадження медіа- освіти та функцій курсу за вибором «Медіакультура» в навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу |
Керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2012 р. |
Первинна підготовка педагогічних колективів до здійснення дослідно-експериментальної роботи |
|
7. |
Визначення складу творчих груп учителів-дослідників, шкільних психологів для участі в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи |
Керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори експериментальних навчальних закладів |
2012 р. |
Творчі групи вчителів-дослідників, шкільних психологів |
|
8. |
Підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи на першому етапі. |
Науковий керівник |
2012 р. |
Науковий звіт |
|
ІІ. Концептуально-діагностичний етап (вересень 2012 р. – серпень 2013 р.) |
|||||
1. |
Удосконалення критеріїв, розроблення та стандартизація психодіагностичних методик оцінювання рівня медіакультури учнів загальноосвітніх навчальних закладів, різних аспектів їхньої медіакомпетентності. |
Науковий керівник |
2012 р. |
Стандартизовані діагностичні методики для дослідно-експериментальної роботи |
|
2. |
Проведення першого етапу діагностики рівня медіакультури та ставлення учнів до впровадження в школі медіаосвітніх інновацій.
|
Керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти директори експериментальних навчальних закладів |
2012 р. |
Внесення змін до методичної роботи з учителями за підсумками діагностики рівня медіакультури учнів |
|
3. |
Проведення анкетування вчителів та батьків, вивчення сімейної медіакультури з метою виявлення мотиваційної і технологічної готовності дорослих суб’єктів навчально-виховного процесу до впровадження медіаосвіти в загальноосвітніх навчальних закладах. |
Науковий керівник, директори, заступники директорів, психологи експериментальних навчальних закладів |
2012 р. |
Внесення змін до методичної роботи з учителями та батьками за підсумками анкетування |
|
4. |
Упровадження першого елементу шкільної системи медіаосвіти – курсу за вибором «Медіакультура» для учнів 10 класів. |
Директори експериментальних навчальних закладів |
2012 р. |
Підвищення рівня медіакультури старшокласників |
|
5. |
Розроблення програм семінарських і практичних занять для класних керівників, учителів-предметників із питань упровадження медіаосвіти. |
Керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2012 р. |
Програми семінарських занять для класних керівників, учителів-предметників із питань упровадження медіаосвіти |
|
6. |
Проведення засідань творчих робочих груп щодо технології впровадження медіаосвіти та функцій курсу за вибором «Медіакультура» в навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу.
|
Директори експериментальних навчальних закладів |
2012 -2013 р. |
Підвищення медіа освітньої кваліфікації педагогів, створення умов для ефективного впровадження |
|
7. |
Створення електронних ресурсів для інформаційно-комунікаційної підтримки експерименту з упровадження медіаосвіти і поширення кращого педагогічного досвіду. |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2013 р. |
Електронний ресурс, медіа освітній сайт |
|
8. |
Підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи на другому етапі.
|
Науковий керівник |
2013 р. |
Науковий звіт |
|
ІІІ. Формувальний етап (вересень 2013 р. – серпень 2014 р.) |
|||||
1. |
Підготовка авторських навчальних програм курсу «Медіакультура» для старшокласників з урахуванням особливостей переходу до профільного навчання |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2013 р. |
Збірник авторських програм з медіаосвіти |
|
2. |
Координація зусиль науковців і педагогів різних ланок освіти (загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, системи підвищення кваліфікації, педагогічних університетів) з метою поширення медіаосвітніх практик |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, ректори педагогічних університетів
|
2013-2014 рр. |
Програма спільної медіа- освітньої діяльності |
|
3. |
Розширення електронних ресурсів для інформаційно-комунікаційної підтримки експерименту з упровадження медіаосвіти і поширення кращого педагогічного досвіду. |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти
|
2013-2014 рр |
Постійно оновлюваний медіа освітній сайт |
|
4. |
Забезпечення розвитку медіакомпетентності старшокласників під час вивчення курсу за вибором «Медіакультура» в трьох типах профільних класів (гуманітарному, художньо-культурному та інформаційних технологій), сприяння створенню умов для інтеграції медійних практик дорослих і дітей, розвитку сімейної медіакультури
|
Керівники регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори експериментальних навчальних закладів |
2013-2014 рр. |
Підвищення рівня медіа- компетентності учнів експериментальних навчальних закладів |
|
5. |
Підготовка робочого зошита і підручника з курсу «Медіакультура» для 10 класу |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2012- 2013 рр. |
Робочий зошит і підручник з курсу «Медіакультура» |
|
6. |
Підготовка авторських навчальних програм інтегрованої медіаосвіти для учнів молодших і середніх класів, медіаосвітніх факультативів та відповідних методичних рекомендацій для вчителів, методичних посібників з окремих проблем медіаосвіти |
Керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2012- 2014 рр. |
Збірка навчальних програм, методичні рекомендації для вчителів, методичні посібники з окремих проблем медіаосвіти |
|
7. |
Здійснення моніторингу розвитку медіакультури учнів, залучених до участі в дослідно-експериментальній роботі, та зіставлення його результатів з даними всеукраїнського моніторингу рівня медіакультури населення
|
Науковий керівник, директори експериментальних навчальних закладів |
2012р. 2014 р. |
Інформаційні бюлетені, використання результатів моніторингу для визначення подальшої роботи в умовах експерименту |
|
8. |
Створення діагностичних методик для дослідження рівня медіакультури студентської молоді, її готовності до впровадження медіаосвітніх інновацій |
Науковий керівник, ректори педагогічних університетів |
2012 р. |
Методики діагностики медіакультури студентської молоді |
|
9. |
Розроблення концепції фахової підготовки медіапедагогів і медіапсихологів на базі педагогічних університетів та закладів післядипломної педагогічної освіти, підготовка відповідних проектів складових галузевого стандарту вищої освіти – освітньо-кваліфікаційної характеристики випускників (ОКХ) і освітньо-професійної програми (ОПП) підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня магістр |
Науковий керівник, ректори педагогічних університетів, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2013 р. |
Проекти складових галузевого стандарту вищої освіти – освітньо-кваліфікаційної характеристики випускників (ОКХ) і освітньо-професійної програми (ОПП) підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня магістр за спеціалізаціями з медіапедагогіки та медіа- психології |
|
10. |
Проведення комплексної діагностики психологічної готовності педагогічних колективів експериментальних навчальних закладів вищої школи до участі в дослідно-експериментальній роботі |
Ректори педагогічних університетів |
2013 р. |
Внесення змін до методичної роботи з викладачами і студентами за підсумками діагностики |
|
11. |
Розроблення навчально-методичних комплексів медіаосвітніх спецкурсів для підготовки і підвищення кваліфікації педагогів та психологів |
Науковий керівник, ректори педагогічних університетів, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2013-2014 рр. |
Навчальні програми, методичні рекомендації, навчальні посібники |
|
12. |
Проведення методологічного семінару Національної академії педагогічних наук України з питань розвитку системи медіаосвіти |
Науковий керівник |
2013 р. |
Збірник наукових статей |
|
13. |
Підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи за третій етап
|
Науковий керівник |
2014 р. |
Науковий звіт |
|
ІV. Узагальнювальний етап (вересень 2014 р. – серпень 2015 р.) |
|||||
1 |
Організація заходів з підвищення кваліфікації методистів обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, педагогів та психологів із питань упровадження медіаосвіти в системі пі- слядипломної освіти; експериментальна апробація психолого-педагогічних засад підготовки медіапедагогів і медіапсихологів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» на базі педагогічних університетів |
Ректори педагогічних університетів, керівники регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2014-2014 рр. |
Підготовка кваліфікованих кадрів для системи медіа-освіти |
|
2. |
Здійснення підсумкового етапу діагностики рівнів медіакультури суб’єктів навчально-виховного процесу та їхньої готовності до конструктивної взаємодії |
Директори експериментальних навчальних закладів |
2014 р. |
Інформаційно-аналітичні, науково-методичні матеріали |
|
3. |
Статистична обробка результатів дослідно-експериментальної роботи, що відображають розвиток медіакультури особистості в навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів і в сім’ї
|
Науковий керівник |
2015 р. |
Одномірні та двомірні розподіли статистичних даних |
|
4. |
Аналіз отриманих результатів дослідно-експериментальної роботи з метою визначення змін, які відбулися порівняно зі станом на початок експерименту
|
Науковий керівник, директори експериментальних навчальних закладів |
2015 р. |
Результати аналізу експериментальних даних |
|
5. |
Узагальнення результатів упровадження медіа-освіти в навчально-виховний процес загально -освітніх навчальних закладів |
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори експериментальних навчальних закладів |
2015 р. |
Узагальнення результатів упровадження медіаосвіти
|
|
6. |
Діагностика рівня професійної готовності випускників ВНЗ, що пройшли підготовку за спеціалізаціями медіапедагогів і медіапсихологів, до роботи в школі |
Науковий керівник, ректори педагогічних університетів |
2014 – 2015 рр. |
Оцінка результатів програм підготовки медіапедагогів і медіапсихологів |
|
7. |
Проведення міжнародної науково-практичної конференції з проблем медіаосвіти |
Науковий керівник |
2015 р. |
Збірник матеріалів конференції |
|
8. |
Розроблення висновків та рекомендацій за підсумками експерименту |
Науковий керівник, ректори педагогічних університетів, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2015 р. |
Висновки експерименту та рекомендації щодо подальшого розвитку медіаосвіти в Україні |
|
9. |
Підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи за четвертий етап |
Науковий керівник |
2015 р. |
Науковий звіт |
|
V. Корегувальний етап (вересень 2015 р. – серпень 2016 р.) |
|||||
1 1 |
Розроблення програми взаємодії загальноосвітнього навчального закладу і територіальних установ, інших закладів освіти, громадських організацій, спрямованої на розвиток системи шкільної медіаосвіти |
Науковий керівник, директори експериментальних навчальних закладів |
2015 р. |
Програма взаємодії загальноосвітнього навчального закладу і територіальних установ, інших закладів освіти, громадських організацій, спрямованої на розвиток системи шкільної медіаосвіти |
|
2. |
Внесення змін у навчальні плани та зміст освіти, необхідні для масового впровадження системи шкільної медіаосвіти.
|
Ректори педагогічних університетів, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори експериментальних навчальних закладів |
2015-2016 р.р. |
|
|
3. |
Проведення циклу регіональних масових заходів із метою популяризації результатів експерименту для сприяння масовому впровадженню медіаосвіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів.
|
Ректори педагогічних університетів, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти |
2015-2016 р.р. |
|
|
4. |
Поширення досвіду дослідно-експериментальної роботи шляхом публікацій в освітянській пресі, інших засобах масової інформації.
|
Науковий керівник, керівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, директори експериментальних навчальних закладів |
2016 р. |
Публікації в освітянській пресі, Інтернет-виданнях, виступи в інших засобах масової інформації |
|
5. |
Підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи на останньому етапі |
Науковий керівник |
2016 р. |
Науковий звіт |
|
Науковий керівник Л. А. Найдьонова
Дякую!
Тепер редактори знають.