ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС «ДІТИ ТА МЕДІА В РОДИНІ» ДЛЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ШКІЛ

Шановні координатори всеукраїнського експерименту!

У зв’язку із визначенням 2014 року міжнародним роком сім’ї у межах всеукраїнського експерименту з упровадження медіаосвіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОНмолодьспорту №886 від 27 липня 2011 р.) за підтримки Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення проводиться Всеукраїнський Конкурс «Діти та медіа в родині» для старшокласників експериментальних шкіл.

Досвід проведення конкурсу в минулому році показав, що дані, отримані з творів старшокласників, є надзвичайно важливими для повноти відображення ситуації в країні.  У цьому році прийнято рішення розширити номінації конкурсу. Конкурсні роботи учні готують протягом квітня і травня, надсилають до 30 травня конкурсній комісії, комісія аналізує надіслані твори і оголошує результати до серпневих нарад.  Нагородження переможців і вручення сертифікатів учасників конкурсу приурочується до свята першого дзвоника.

Кожен учасник конкурсу отримає сертифікат Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України про участь в спільному дослідженні. Переможці конкурсу отримують дипломи і подарунки, для них буде організовано екскурсії на провідні телеканали країни на осінніх канікулах. 

Конкурс складається з наступних трьох номінацій:

  1. Фотоконкурс «Діти і медіа».
  2. Конкурс творів-звітів про інтерв’ювання дітей молодшого віку «Діти і телебачення в родині».
  3. Конкурс творів-звітів про інтерв’ювання дітей молодшого віку «Діти і інтернет у родині».
  4. Конкурс малюнків уявного персонажу для дітей «Телесик», який дружньо підказує про вікові обмеження перегляду передач, що можуть шкодити здоров’ю та розвитку дитини.

І. Фотоконкурс «Діти та медіа»

Головна мета –  залучення дітей до медіатворчого процесу зі створення власного фотографічного медіаконтенту, що формує глибше розуміння ними ролі медіазасобів у житті сучасної людини, впливу на дітей штучно створеної медіареальності. У фотоконкурсі оголошено три номінації: 1) інформаційна культура родини, 2) аудіовізуальна культура родини, 3) кіберкультура родини. Творчі роботи, які найкраще ілюструватимуть матеріал курсу «Медіакультура» будуть використані для оформлення підручника та інших видань.

ІІ. Твір на тему «Діти і телебачення в родині»

Підготовка  твору-звіту про проведене старшокласником інтерв’ю із дитиною (дітьми) молодшого віку про те, яке місце займає телебачення в їхньому житті та в родині – надає можливість дітям своїми словами висловити думки з приводу телебачення, яким воно є сьогодні. Ця робота дає можливість почути голос дітей тими людьми, які приймають рішення про те, яким бути телебаченню в майбутньому.

ІІІ. Твір на тему «Діти та Інтернет в родині»

Підготовка твору-звіту про проведене старшокласником інтерв’ю із активними кіберкористувачами про те, яке місце займає інтернет в їхньому житті та в родині. Ця номінація надає можливість учнівській молоді дослідити й усвідомити особливості взаємодії дитини з  віртуальною реальністю через ігри, соціальні мережі, творчі проекти.   

ІV. Конкурс малюнків уявного персонажу для дітей «Телесик»

У конкурсі малюнків можуть брати участь діти різного віку (не тільки старшокласники). Найкращі малюнки будуть представлені Національній раді України з питань телебачення та радіомовлення для використання у впровадженні системи захисту дітей. Телесик – це казковий персонаж, який дружньо підказує дитині з екрану телевізора правила перегляду передач, попереджає, коли пора спати, як себе захистити тощо.

Матеріали на всі номінації конкурсу подаються

Електронною поштою: mediatvir.konkurs2014@gmail.com

Як виключення роботу можна надіслати поштою: на адресу м. Київ, вул. Андріївська, 15. Інститут соціальної та політичної психології. Найдьоновій Любові Антонівні (науковий керівник всеукраїнського експерименту).

У віконці «Тема» вказується номінація (наприклад: фотоконкурс «Діти та медіа» або твір «інтернет» чи твір «телебачення») і прізвище автора.

До листа прикріплюється файл заявки на конкурс, який містить повну інформацію:  назву твору, назву файлів з твором, прізвище, ім’я по-батькові автора, клас, повна офіційна назва навчального закладу, село/місто, область, вік автора, адреса, контактний телефон і е-мейл, ПІБ педагога, посада. Укажіть також, чи вивчався учнем курс Медіакультура.

Прохання перевірити дані, вказані в заявці, щоб не було помилок, адже на основі цієї інформації будуть оформлюватись сертифікати і дипломи. 

Велике прохання не затримувати подання матеріалів, адже отримані після 30 травня не увійдуть до підведення підсумків.

Детальна інформація для організації роботи

І. На фотоконкурс «Діти та медіа» подаються фотографії, зроблені дітьми за допомогою різних фотокамер та камерофонів.

Фотографії мають візуально відображувати життя сучасної дитини і/або її родини у світі медіа, взаємодії з медіазасобами, мультимедійними технологіями.

Кого знімати? друзів, однолітків, старших або молодших братів-сестер, батьків, дідусів і бабусь, учнів школи, вчителів, усіх, хто є частиною світу дитини.

У якій ситуації їх знімати? обов’язково у взаємодії з медіа технікою: хтось щось або когось фотографує; фото-персонажі дивляться телевізор  (до речі, звернути увагу на те, як саме дивляться, наприклад, новини або серіал чи мультик?), слухають медіаплейєр, розмовляють по мобілці, друзі у кінотеатрі, працюють за комп’ютером, «сидять» у мережах, у інтернет-кафе  грають в ігри тощо. Читання друкованих, електронних книжок, «взаємодія» з планшетами та іншими гаджетами – також має право попасти у фото об’єктив юного фотографа. Крім того, вулиці міст, міського транспорту часто-густо «прикрашені» рекламними зображеннями, створеними за допомогою медіазасобів. Тобто, рекламні зображення, банери, білборди, можуть також стати об’єктом для фотозйомки, однак за однієї умови: обов’язково разом з дитиною/людиною!

Тематика: настрій людини, спричинений медіа; медіа як потенційна небезпека для дітей; спілкування за допомогою медіазасобів; медіатворчість (що і як ми створюємо за допомогою медіатехніки); медіа в родині; комічне з медіа-життя; медіазасоби як речі у нашому оточенні; історія медіазасобів та інше.

Фотоконкурс передбачає окремі жанри з трьох номінацій.

Номінації:

  1. нформаційна культура,
  2. аудіовізуальна культура,
  3. кіберкультура.

Зміст номінацій відповідає програмі курсу «Медіакультура» для 10 класу та відповідному практикуму.

Жанри:

  1. Фотокартинка  (від1 до 3 фото).
  2. Фотосерія: від 3 до 5 фотознімків,  які мають бути об’єднані спільною ідеєю (темою; певним медіазасобом, наприклад, мобільним, який є в усіх 3-5 знімках; місцем зйомки; одним персонажем тощо).
  3. Фотофільм (слайд-шоу): одна тема, сюжетна лінія, музичне, програмне оформлення, усього до 10-12 знімків.

Загальні вимоги до фотографій.

Фото можуть бути як репортажними, ситуаційними, так і постановчими; кольоровими та чорно-білими; знятими як на цифрові, так і аналогові фотокамери; зробленими одноосібно або у співавторстві групи дітей (обов’язково вказати розподіл: хто вигадав ідею, назву, а хто знімав або хто знімав, а хто створював слайд шоу та ін.).

Вимоги організаційного характеру.

Вік юних фотографів не обмежено.

Фотографії подаються в електронному форматі (при поштовому відправленні паперовий формат бажано друкувати на матовому фотопапері розміром А-4).

Фотографії до серії нумеруються у логічній послідовності. Знімки до фотофільму також нумеруються у відповідній послідовності, якщо подаються у паперовому варіанті.

Кожне фото (фотосерія, фотофільм) обов’язково повинно мати назву. При електронній формі подання файл називається прізвищем автора і відповідним номером. Інформація про назву подається в окремому файлі заявки з вказівкою імені відповідного файлу.

Спеціальні умови як етичні стандарти: необхідно указати, чи отримано згоду тих, кого знімають, на некомерційне використання їх зображення при демонстрації фотографії на виставках, медіаосвітніх акціях, з навчальною метою; передбачено можливість подавати на конкурс фотографії і без отриманої згоди, однак з обов’язковим зазначенням цієї позиції.

Критерії оцінювання фотографій:

Тематична відповідність, чіткість зображення (за винятком трешфото як художнього прийому),  актуальність теми, креативність задуму зазначеної тематики (ідея, сюжет, назва), оригінальність її візуального втілення (композиція, ракурс та інші художні прийоми ).

ІІ. На конкурс «Діти та телебачення в родині» подається твір-звіт про проведене старшокласником інтерв’ю із дитиною (дітьми) молодшого віку про те, яке місце займає телебачення в їх житті і житті родини. Старшокласникам можна рекомендувати охопити наступні питання: як часто і скільки дивиться телевізор дитина, з якою проводить старшокласник бесіду, які правила перегляду телебачення є в сім’ї цієї дитини, хто встановлює правила, для кого в сім’ї існують правила, як дитина може вплинути на сімейні правила перегляду телебачення, що любить і що не подобається дитині в телепродукції, яку дивиться сама і яку дивляться інші члени родини, що знаходить для себе дитина в телебаченні, на що воно її надихає, як використовує отриману інформацію, з ким обговорює, про що мріє, чого лякається або соромиться, яким би хотіла бачити телебачення в майбутньому. Вітається опис реальних випадків із життя дітей, які спостерігали десятикласники, або узнали із розповіді молодших. Обов’язково вказується вік дітей, про яких згадується в творі. Закінчується твір-звіт висновком, що робить десятикласник як дослідник теми «Діти і телебачення в родині» із отриманого з інтерв’ю матеріалу та власного досвіду.

Організація інтерв’ю може бути індивідуальною або груповою – коли зустрічаються два класи (10 клас інтерв’юери і молодший клас – вік за вибором учителів).

Критерії конкурсу «Діти та телебачення в родині» – відповідність темі, чіткість опису питань і відповідей, повнота даних про вік опитаних дітей, передача думок словами дитини, глибина й оригінальність висновків, які десятикласник робить на підставі проведеного інтерв’ю та власного досвіду взаємодії з медіа. Грамотність творів не оцінюється, але усіляко вітається.

ІІІ. На конкурс „Діти та інтернет в родині” подається твір-звіт про проведене старшокласником інтерв’ю із дітьми про те, яке місце займає інтернет в їхньому житті. Рекомендується охопити в інтервютаке коло запитань:

  • Скільки часу зазвичай витрачається на інтернет? Як часто ти користуєшся інтернетом (щодня, щотижня, постійно он-лайн, не частіше кількох раз на місяць)? Чи плануєш наперед, скільки часу будеш в інтернеті, чи вдається дотриматися запланованих часових меж? Як тобі здається, чи витрачений в інтернеті час біжить швидше, ніж реальний фізичний, чи повільніше (наприклад: фізичного часу було витрачено 2 години, а суб’єктивно ця тривалість переживається як 5 хвилин)?
  • З якою метою зазвичай користуєшься інтернетом? Яку інформацію і як шукаєш? З ким спілкуєшся за допомогою інтернету? Як представляєш себе в інтернеті? Що розказуєш про свою родину? Чи є в тебе можливість увійти в інтернет так, щоб ніхто про це не знав (наприклад, у своєму ліжку)?
  • В які комп’ютерні ігри граєш? Чи граєш он-лайн? Чому любиш саме ці ігри? Як вибрав останню гру? Чи грають в ігри інші члени родини? Чи обговорюєте ви в родині твої ігрові досягнення?
  • Чи користуєшся соціальними мережами? Якою соціальною мережею користуються?  Тою, що і батьки (або старші брати і сестри), чи іншою? Чи читаєш сторінки членів родини, батьків, учителів, інших дорослих? З якою метою користуєшся соціальними мережами? Чи маєш один аккаунт (якщо кілька, то хто ти в них)? Що найбільше/найменше подобається в соціальних мережах? Як інтернет включається в реальне життя і спілкування користувачів? Чи плануєте якісь спільні дії за допомогою соціальних мереж?
  • З чим можуть порівняти інтернет? Що подобається і що не подобається в інтернеті? Що корисного є в інтернеті і що шкідливого? Якими можливостями інтернету не користуєшся і чому? Що є в інтернеті небажаним, страшним чи неприємним? З якими небезпеками, пов’язаними з інтернетом, стикався? Що хотілось би змінити, додати до інтернету в майбутньому? Що буде, якщо раптом інтернет зникне?
  • Які сімейні правила користування інтернетом є у вашій родині? На кого розповсюджуються правила? Чи влаштовують тебе правила користування інтернетом, які є в сім’ї? Які пропозиції ти робив при обговоренні правил користування інтернетом в родині? Якщо б у тебе була така можливість, як би ти змінив ці правила?

Організація інтервю:індивідуальна форма (вказати вік і стать респондента). Щоб підвищити точність, можна записати інтервю на диктофон, а потім зробити стенограмму.Результати інтервюрекомендується проаналізувати і узагальнити у вигляді твору-звіту.

Критерії конкурсу «Діти та інтернет в родині» – чіткість опису питань і відповідей, передача думок словами дослідника, глибина й оригінальність висновків, які старшокласник робить на підставі проведеного інтерв’ю та власного досвіду взаємодії з медіа. Грамотність творів не оцінюється, але усіляко вітається.

ІV. Конкурс малюнків уявного персонажу для дітей «Телесик»

У конкурсі малюнків можуть брати участь діти різного віку (не тільки старшокласники). Конкурс малюнків є частиною розробки і впровадження в Україні нової національної системи захисту дітей від агресивного інформаційного впливу, яку умовно називають «Телесик». Потрібно придумати такого казкового телевізійного персонажа, якого найкраще би слухалися діти, коли він буде їм радити лягати спати, дивитися телевізор тільки разом з батьками, чи не дивитися телепередачу дітям, яким ще не виповнилося 6, 9 або 12 років. Яким може бути такий персонаж? Намалюйте.

Найкращі малюнки, надіслані до 20 травня, будуть представлені Національній раді України з питань телебачення та радіомовлення для використання у пілотному впровадженні системи захисту дітей на обласних державних телерадіокомпаніях. Ідеї переможців конкурсу планується використати для впровадження національної системи захисту дітей в Україні.    

Техніка малюнку може бути обрана дитиною без обмежень. Бажано відправити електронною поштою фотокопію малюнка і вказати в супровідному файлі заявки повну інформацію про автора і педагога. Надіслані поштою малюнки не повертаються.

Ми наперед щиро вдячні всім колегам медіаосвітянам за надихання дітей взяти участь в конкурсі і допомогу з організацією підготовки ними конкурсних робіт.

Цей запис був опублікований в рубриці Новини. Додайте в закладки permalink.