Шановні колеги! У 2017 році стартує щорічний конкурс дитячої медіатворчості під назвою «Діти і медіа».
Конкурс проводиться насамперед для дітей, які вивчають медіаосвітні курси (Медіакультура, Основи медіаграмотності та інші), що створює майданчик для реалізації творчих задумів.
Досвід проведення конкурсу в минулому році показав, що дані, отримані з творів старшокласників, є надзвичайно важливими для повноти відображення ситуації в країні і в медіапросторі зокрема. Конкурсні роботи учні готують протягом квітня, травня, червня і надсилають до 30 червня конкурсній комісії, яка аналізує надіслані твори і оголошує результати до серпневих нарад. Нагородження переможців і вручення сертифікатів учасників конкурсу приурочується до свята першого дзвоника.
Кожен учасник конкурсу отримає сертифікат Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України про участь в спільному дослідженні. Переможці конкурсу отримують дипломи і подарунки, найкращі роботи публікуватимуться у виданнях Інституту.
Конкурс 2017 «Діти і медіа» складається з таких номінацій:
- Фотоконкурс «Люблю Україну!».
- Конкурс творів-звітів про інтерв’ювання дітей молодшого віку «Телевізійні уподобання в родині».
- Конкурс творів-звітів про інтерв’ювання дітей молодшого віку «Діти і комп’ютерні ігри».
- Конкурс творів-звітів про інтерв’ювання дітей молодшого віку «Діти і соціальні мережі».
- Конкурс творів-звітів про інтерв’ювання однолітків «Український медіагерой».
- Конкурс творів-звітів про дослідження «Українське телебачення і патріотизм молоді».
І. Фотоконкурс «Люблю Україну!»
Головна мета – залучення дітей до медіатворчого процесу зі створення власного фотографічного медіаконтенту як посередника комунікації між автором і глядацькою аудиторією, що формує більш глибоке розуміння ролі медіазасобів у житті сучасної людини.
У фотоконкурсі оголошено такі номінації: фотокартинка, фотосерія, відео.
Творчі роботи, які найкраще розкриють тему, ілюструватимуть матеріал курсу «Медіакультура» – будуть використані для оформлення підручника та інших видань.
ІІ. Твір на тему «Телевізійні уподобання в родині» (телебачення)
Підготовка твору-звіту про проведене старшокласником інтерв’ю із дитиною (дітьми) молодшого віку про те, яким телевізійним уподобанням надається пріоритет в родині (дітьми і батьками) – надає можливість старшокласникам своїми словами висловити думки щодо ставлення до українських каналів, тематики медіаконтенту, до телебачення, яким воно є сьогодні і яким воно має бути. Найкращі твори буде представлено Національній раді України з питань телебачення та радіомовлення, керівництву телеканалів.
ІІІ. Твір на тему дослідження «Діти і комп’ютерні ігри»
Підготовка твору-звіту про проведене старшокласником інтерв’ю із активними користувачами про те, яке місце займають комп’ютерні ігри в їхньому житті, особливості взаємодії дитини з віртуальною реальністю через ігри, напрямки розвитку ігрової індустрії та можливостей геймерів в Україні зараз та в майбутньому. Ця номінація надає можливість учнівській молоді дослідити й усвідомити ресурси і ризики комп’ютерних ігор.
ІV. Твір на тему дослідження «Діти в соціальних мережах» (мережі)
Підготовка твору-звіту про проведене старшокласником інтерв’ю із активними кіберкористувачами про те, яке місце займають соціальні мережі в їхньому житті, ставлення батьків до цього захоплення, особливості взаємодії дитини з іншими за допомогою мережі. Ця номінація надає можливість учнівській молоді дослідити й усвідомити ресурси і ризики спілкування он-лайн.
V. Твір на тему дослідження «Український медіагерой» (герой)
Підготовка твору-звіту про проведене старшокласником інтерв’ю із своїми однолітками на тему їх улюблених українських медіагероїв (персонажів, акторів, співаків, спортсменів, політиків тощо). Ця номінація надає можливість дослідити, яких медіаособистостей знає сучасна молодь, кому з них вона надає свої уподобання і чому, а кому – ні, виділити типові риси популярних медіаперсонажів, які притаманні українському медіапростору.
VІ. Твір на тему дослідження «Українське телебачення і патріотизм молоді» (патріотизм)
Дослідження має на меті виявлення впливу телебачення на розвиток патріотичних почуттів до своєї країни в учнів молодшої, середньої і старшої школи та створення заходів патріотичного виховання в школі з використанням медіа.
Матеріали на всі номінації конкурсу подаються Електронною поштою: mediatvir.konkurs2017@gmail.com
У віконці «Тема» вказується номінація («фотоконкурс», «телебачення», «ігри», «мережі», «герой», «патріотизм») і прізвище автора.
До листа прикріплюється файл заявки на конкурс, який містить повну інформацію: назву твору, назву файлу (файлів) з твором, прізвище, ім’я по-батькові автора, клас, повна офіційна назва навчального закладу, село/місто, область, вік автора, поштову адресу, контактний телефон і е-мейл, прізвище, ім’я по-батькові педагога, посада і повна назва навчального закладу педагога. Укажіть також, чи вивчався учнем курс Медіакультура або інший медіаосвітній курс.
Прохання перевірити дані, вказані в заявці, щоб не було помилок, адже на основі цієї інформації будуть оформлюватись сертифікати і дипломи.
Як виключення роботу можна надіслати поштою: на адресу м. Київ, вул. Андріївська, 15. Інститут соціальної та політичної психології. Найдьоновій Любові Антонівні.
Велике прохання не затримувати подання матеріалів, адже отримані після 30 червня не увійдуть до підведення підсумків.
Детальна інформація для організації роботи
І. На фотоконкурс «Люблю Україну!» подаються авторські фотографії, зроблені дітьми за допомогою різних фотокамер, планшетів та камерофонів. Представлені фотографії мають візуально відображувати запропоновану тему. Отже, номінаціями фотоконкурсу стали:
1) фотокартинка – (від 1 до 3 фотографій від однієї особи), в цьому році реалізується в наступних жанрах: «портрет», «пейзаж», «натюрморт» («предметка»); має відображувати загальну тему «Люблю Україну!» в цілому і мати власну назву у кожному конкретному фотозображенні;
2) фотосерія складається від 3 до 6 фотографій, які мають бути об’єднані спільною ідеєю, і виконана в таких жанрах як «портрет», «пейзаж», «подія»; кожна фотосерія має відображувати загальну тему «Люблю Україну!» в цілому і мати власну назву, наприклад: фотосерія (портрет) «Герої України – мої земляки»; фотосерія (пейзаж) «Рідний край»; фотосерія (подія) «Співання Гімну» тощо;
3) відео до 2 хвилин, у жанрі рекламний ролик про свій рідний край, зорієнтований на іноземного туриста (зокрема для дітей з інших країн), або гостей з інших куточків України, в якому треба представити найцікавіші місця свого рідного міста, містечка села.
Загальні вимоги до створення фотографій.
Фото можуть бути як репортажними, ситуаційними, так і постановчими; кольоровими та чорно-білими; знятими як на цифрові, так і аналогові фотокамери; зробленими одноосібно або у співавторстві групи дітей (обов’язково вказати розподіл індивідуальних внесків: хто вигадав ідею, назву, а хто знімав або хто створював слайд шоу та ін.).
Вимоги організаційного характеру.
Вік юних фотографів не обмежено. Фотографії подаються в електронному форматі. Фотографії до фотосерії нумеруються у логічній послідовності. Кожна медіапродукція – окреме фото, фотосерія, відео – обов’язково повинно мати власну назву (авторську). При електронній формі подання файл називається прізвищем та ім’ям автора і відповідною номінацією, наприклад: петренко_фото, куницька_фотосерія, єфімчук_відео. Інформація про назву подається в окремому файлі заявки з вказівкою імені відповідного файлу. Спеціальні умови як етичні стандарти: необхідно указати, чи отримано згоду тих, кого знімають, на некомерційне використання їх зображення при демонстрації фотографії на виставках, медіаосвітніх акціях, з навчальною метою, зокрема оформлення навчальної продукції; передбачено можливість подавати на конкурс фотографії і без отриманої згоди, однак з обов’язковим зазначенням цієї позиції!
Критерії оцінювання фотографій:
- влучне розкриття теми (1 бал),
- креативність власної назви (2 бали),
- оригінальність втілення візуального задуму (вибір об’єкту фотографування, композиція, ракурс, художній образ та
- інші художні прийоми) (3 бали),
- естетичність зображення (3 бали).
(Тобто, найвища оцінка 9 балів.)
ІІ. На конкурс «Телевізійні уподобання в родині» подається твір-звіт про проведене старшокласником інтерв’ю із дитиною (дітьми) молодшого віку про те, яке місце займає телебачення в їх житті і житті родини.
Старшокласникам можна рекомендувати охопити наступні питання:
Які канали найбільш популярні для перегляду новин? Які канали найбільш популярні для перегляду фільмів? Чи дивляться в родині «альтернативні» телеканали? Чи є в родині традиція обговорювати в враження, які виникли від перегляду? Чи здійснюється аналіз переглянутих новин? Хто його робить?
Обов’язково вказується вік дітей, про яких згадується в творі. Закінчується твір-звіт висновком, що робить десятикласник як дослідник теми «Телевізійні уподобання в родині» із отриманого з інтерв’ю матеріалу та власного досвіду.
Організація інтерв’ю може бути індивідуальною або груповою – коли зустрічаються два класи (10 клас інтерв’юери і молодший клас – вік за вибором учителів).
Критерії конкурсу «Телевізійні уподобання в родині» – відповідність темі, чіткість опису питань і відповідей, повнота даних про вік опитаних дітей, передача думок словами дитини, глибина й оригінальність висновків, які старшокласник робить на підставі проведеного інтерв’ю та власного досвіду взаємодії з медіа. Грамотність творів не оцінюється, але усіляко вітається.
ІІІ. На конкурс «Діти і комп’ютерні ігри» подається твір-звіт про проведене старшокласником інтерв’ю із дітьми про те, яке місце займають комп’ютерні ігри в їхньому житті.
1 етап. Провести опитування старшокласників за допомогою невеличкої анкети із такими запитаннями:
Чи граєш ти в комп’ютерні ігри, як часто (щодня; часто; зрідка; не граю зовсім), скільки часу витрачаєш на гру в будній день і у вихідний?
Далі запитання для тих, хто грає:
З якою метою ти граєш у комп’ютерні ігри? Скільки ти витрачаєш часу на комп’ютерні ігри? Для чого ти граєш, що це тобі дає?
2 етап. З тими, хто грає постійно і часто провести інтерв’ю, в якому рекомендується охопити таке коло запитань:
Які комп’ютерні ігри тобі найбільше подобаються? Чому любиш саме ці ігри? Як вибрав останню гру? Чи граєш он-лайн? Чи вважаєш себе кіберспортсменом? Чи грають в ігри інші члени родини? Чи є в тебе друзі, з якими ви граєте разом? Якщо так, скількох з них ти а) знаєш особисто, б) знаєш тільки в мережі? Як ігри пов’язані з твоїм навчанням? Чи пов’язані ігри з іншими захопленнями? Чи пов’язані ігри з твоєю майбутньою професією? Якби ти був гарним гейм-дизайнером, яку б гру ти створив? Які ігри будуть популярні в Україні найближчим часом? Які ігри варто розробляти у майбутньому?
Організація опитування: заздалегідь роздрукувати анкети, в яких крім запитань мають бути вказані «вік»_____ і «стать» а) жін. б) чол. Як варіант відповіді треба передбачати і «важко відповісти».
Організація інтерв’ю: індивідуальна форма (вказати вік і стать респондента). Щоб підвищити точність, можна записати інтерв’ю на диктофон, а потім зробити стенограму. Результати інтерв’ю рекомендується проаналізувати і узагальнити у вигляді твору-звіту.
Критерії конкурсу «Комп’ютерні ігри сьогодення» – чіткість опису питань і відповідей, передача думок словами досліджуваного, систематизація та організація даних, глибина й оригінальність висновків, на підставі проведеного інтерв’ю та власного досвіду взаємодії з медіа. Грамотність презентації результатів (в т.ч. використання графічних зображень та ін.. матеріалів).
ІV. На конкурс «Діти в соціальних мережах» подається твір-звіт про проведене старшокласником інтерв’ю із дітьми про те, яке місце займають соціальні мережі в їхньому житті. Рекомендується охопити в інтерв’ю всі питання з 1 блоку і декілька напрямів розмови на вибір із запропонованих у 2 блоці:
1 блок. Скільки часу зазвичай витрачається на інтернет? Як часто ти користуєшся інтернетом (щодня, щотижня, постійно он-лайн, не частіше кількох раз на місяць)? Чи плануєш наперед, скільки часу будеш в інтернеті? Чи вдається дотриматися запланованих часових меж? Як тобі здається, чи витрачений в інтернеті час біжить швидше, ніж реальний фізичний, чи повільніше (наприклад: фізичного часу було витрачено 2 години, а суб’єктивно ця тривалість переживається як 5 хвилин)?
2 блок. З ким спілкуєшся за допомогою інтернету? Чим легше спілкування в інтернеті на відміну від реального спілкування не в мережі? Чим складніше спілкування в інтернеті на відміну від реального спілкування не в мережі? Як ти вважаєш, взаєморозуміння простіше досягти в он-лайн чи реальному спілкуванні? Чи вдається тобі досягти взаєморозуміння в он-лайн спілкуванні? Як представляєш себе в інтернеті? Що розказуєш про свою родину? Чи є в тебе можливість увійти в інтернет так, щоб ніхто про це не знав (наприклад, у своєму ліжку)? Чи користуєшся соціальними мережами, якими? Якою саме соціальною мережею користуєшся найбільше і чому? Тою, що і батьки, чи іншою? Чи читаєш сторінки членів родини, батьків, учителів, інших дорослих? З якою метою користуєшся соціальними мережами? Чи маєш один аккаунт (якщо кілька, то хто ти в них)? Що найбільше/найменше подобається в соціальних мережах? Як інтернет включається в реальне життя і спілкування користувачів? Чи плануєте якісь спільні дії за допомогою соціальних мереж? Чи є ти учасником будь-яких віртуальних груп? Які це групи: що виникли на основі реальних спільнот (наприклад, класу), групи та форуми за інтересами, ті, що виникли на основі спільних поглядів та ідеалів, групи масових заходів та подій, групи спільної творчості, групи продаж, гумористичні групи, довідково-інформаційні, групи розваг чи групи знайомств? Як ти поводишся в віртуальних групах: просто читаєш пости інших, відповідає та коментуєш, створюєш власний контент (пости, фото), разом з іншими створюєш щось цікаве, нове? Скільки часу ти проводиш в віртуальних групах? Чи створюєш свої віртуальні групи? Чи є ти модератором якої-небудь групи? Які сімейні правила користування інтернетом є у вашій родині? На кого розповсюджуються правила? Чи влаштовують тебе правила користування інтернетом, які є в сім’ї? Які пропозиції ти робив при обговоренні правил користування інтернетом в родині? Якщо б у тебе була така можливість, як би ти змінив ці правила? Тематика «Діти, медіа і мир» враховується через обговорення змін, які відбулися в мережевому спілкуванні за останні два з половиною роки, ставлення дітей до обговорення подій, пов’язаних із АТО, воєнними діями. Чи спілкуються тільки з однодумцями? Чи існує лінія фронту в соціальних мережах, в чому вона проявляється? Чи впливає на спілкування в мережі позиція, яку висловлюють френди щодо останніх подій. Чи зустрічалися з проявами ненависті, пов’язаної з воєнними діями? Як сприяти миру в соціальних мережах?
Організація інтерв’ю: індивідуальна форма (вказати вік і стать респондента). Щоб підвищити точність, можна записати інтерв’ю на диктофон, а потім зробити стенограму. Результати інтерв’ю рекомендується проаналізувати і узагальнити у вигляді твору-звіту. Імена дітей, які відповідають на питання, не вказуються, зазначається обов’язково вік і стать.
Критерії конкурсу «Діти в соціальних мережах» – чіткість опису питань і відповідей, передача думок словами дослідника, глибина й оригінальність висновків, які старшокласник робить на підставі проведеного інтерв’ю та власного досвіду взаємодії з медіа. Грамотність творів не оцінюється, але усіляко вітається.
V. На конкурс «Український медіагерой» подається твір-звіт про проведене старшокласником інтерв’ю (бесіди) із своїми однолітками про те, яких українських медіагероїв вони знають, яким надають перевагу і чому, а яким – ні і чому.
1 етап. Провести бесіди з однолітками, використовуючи такі питання:
Яких українських медіагероїв ви знаєте? Які з них вам подобаються і чому?А які не подобаються і чому? Чи хочете ви бути схожим на улюбленого медіагероя? Як ви цього намагаєтеся досягти: можливо, наслідуєте стиль одягу, манери поведінки, повторюєте улюблені фрази, що інше? Чи закохувались ви коли-небудь у свого улюбленого медіагероя? Розкажіть, як це трапилося, які були ваші думки, як це змінювалося, як ви звільнилися від цієї закоханості?
2 етап. Аналіз проведених бесід за схемою:
Виділити найбільш популярну сферу діяльності медіагероїв (акторство, політика, спорт тощо) і представити у вигляді роздумів з власної аргументації чому це саме так. Скласти та описати типовий образ медіагероя українських медіареалій, який подобається. Скласти та описати типовий образ медіагероя українських медіареалій, який не подобається. Описати притаманні молоді особливості наслідування або взаємодії з улюбленим медіагероєм.
Організація інтерв’ю:Інтерв’юер має окрему анкету для кожного учасника, яку заповнює під час інтерв’ю. Такі анкети потрібно заздалегідь роздрукувати. В них крім запитань мають бути вказані «вік»_____ і «стать» а) жін. б) чол. учасників.
Організація інтерв’ю – індивідуальна. Щоб підвищити точність, можна записати інтерв’ю на диктофон (зі згоди респондента), а потім зробити стенограму. Результати інтерв’ю потрібно проаналізувати за зазначеною вище схемою і узагальнити у вигляді твору-звіту. Анкети учасників потрібно сфотографувати і надіслати у вигляді додатків до твору.
Критерії конкурсу «Український медіагерой» – чіткість опису питань і відповідей, передача думок словами дослідника, глибина й оригінальність висновків, які старшокласник робить на підставі проведеного інтерв’ю та власного досвіду взаємодії з медіа. Грамотність творів не оцінюється, але усіляко вітається.
VІ. На конкурс «Українське телебачення і патріотизм молоді» подаються: 1) опис проведення дослідження; 2) результати опитування та їх інфографіка; 3) тематичний план заходів патріотичного виховання засобами медіа.
Дослідження складається з обов’язкових двох частин: емпіричної (проведення опитування) і практичної (проведення заходів).
Мета: виявити вплив телебачення на розвиток патріотичних почуттів до своєї країни в учнів молодшої, середньої і старшої школи та створити медіазаходи патріотичного виховання в школі.
І. Проведення опитування:
провести опитування серед учнів молодшої, середньої, старшої школи, щоб вибірки були приблизно однаковими за кількістю опитаних; обов’язково вказувати кількість опитаних дітей по кожному класу та середній вік учнів; опрацювання анкет: підраховувати кількість відповідей по кожному класу, зробити порівняльні таблиці, діаграми; узагальнити отримані результати.
Найголовніше! Зробити власні висновки за результатами опитування і написати свої пропозиції / побажання / мрії щодо майбутнього українського телебачення.
Опитувальник
Вимоги. Перші три запитання рекомендовані, а решту кожен дослідник (або дослідники) мають вигадати самі, при цьому запитань має бути не багато. Допомогти заповнити анкету учням молодшої школи: наприклад, ставити запитання учню усно, слухати відповідь і заповнювати анкету дослідникові власноруч
1. Чи любиш ти країну, в якій живеш? (Познач необхідне):
1) так 2) ні 3) не знаю / важко відповісти
2. Хто вчить тебе любити Україну, українське? (Познач усе необхідне):
- Батьки, рідні
- Вчителі
- Друзі
- Вивчення предмету історії України
- Книжки Фільми
- Телебачення
- Інтернет
- Ніхто не вчить
- Інший варіант
3. Чи любиш ти дивитися українські мультики, фільми, програми про Україну по телебаченню? (Познач необхідне):
1) так 2) ні 3) не знаю 4) їх майже не показують
Та інші запитання, які дослідник вважає необхідними, але зрозумілими для учнів різного віку. Наприклад:
Назви улюблені мультики, фільми, програми, які вчать тебе любити Україну.
ІІ. Практичне застосування проведеного дослідження.
На підставі отриманих результатів зробити повідомлення або міні-лекцію (до 10 хвилин) «Українське телебачення і патріотизм молоді» з використанням таблиць, діаграм, пропозицій і власних міркувань для учнів і вчителів. Організувати дискусію з зазначеної теми.
Для наступного навчального року створити план медіазаходів, спрямованих на патріотичне виховання у форматі перегляду українського медіаконтенту: «Медіа хвилинки» (мультики, ролики для молодших школярів) і «Медіа години» (документальні, художні фільми, фрагменти телепередач українського змісту і патріотичного зокрема – для старших) з обговоренням сприйнятого.
Для оцінювання номінації «Українське телебачення і патріотизм молоді» необхідно представити 1) опис проведення дослідження, узагальнені результати дослідження (можна у таблицях), висновки, а також 2) відібраний медіаконтент (мультики, фільми, програми та інше) для певної вікової категорії для проведення медіазаходів («медіа хвилинок» і «медіа годин») в новому навчальному році.
Ми наперед щиро вдячні всім колегам медіаосвітянам за надихання дітей взяти участь в конкурсі і допомогу з організацією підготовки ними конкурсних робіт.
З повагою, колектив лабораторії психології масової комунікації та медіаосвіти
Дякую!
Тепер редактори знають.