Дитячо-батьківський проєкт «Протидія медіатравмі в складі травматизації війною»

З будь-якого застосунку

У будь-який зручний для вас час

Із вашим персональним паролем

 

БАТЬКІВСЬКА ЧАСТИНА

«Воєнний досвід, стани і реакції дитини, батьківські стратегії  допомоги»»

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

 

ДИТЯЧА ЧАСТИНА

Для дітей, які ще не читають (картинки) – разом з батьками – «Як себе почуває дівчинка/хлопчик»

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

Для дітей до 11 років  «Мої почуття, досвід і зростання»

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

Для підлітків з 12 років «Мої почуття, реакції на події, досвід і зростання»

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

 

Запрошуємо Вас до участі у всеукраїнському дитячо-батьківському проєкті «Протидія медіатравмі в складі травматизації війною» , що проводиться відділом психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології НАПН України відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України (Наказ від 09.06.2023 № 715).

Мета проекту – створити технологію діагностики медіатравми дитини в ході травматизації війною, якою зможуть користуватися всі психологи закладів освіти в дистанційному форматі.

Проект складається з двох частин:

  • Апробація розробленої комп’ютерної системи (технології) і формування оновлених діагностичних норм для дітей в умовах війни.
  • Розроблення рекомендацій для шкільних психологів і батьків з урахуванням отриманих результатів діагностики.

Ми формуємо перелік закладів освіти, які беруть участь в апробації і залучають на добровільних засадах батьків дітей різного віку.

Батьки можуть за допомогою запропонованих в опитувальнику запитань проаналізувати свою ситуацію і краще зрозуміти вплив війни і її висвітлення в медіа на свою дитину. За своїм індивідуальним паролем батьки і підлітки зможуть отримати свої результати прямо з системи (це в розробці, повідомимо на емейли, введені в систему). Персональні дані (ні дитини, ні батьків) система не збирає, і тому вони є в повній безпеці.

Діти і підлітки можуть відповідаючи на запитання теж краще зрозуміти свої реакції на події війни і свої стани, отримати поради і розширити уявлення про способи самодопомоги і пошук підтримки.

Заклади освіти протягом проєкту можуть користатися технологією і в новому начальному році. Для психологів закладів освіти у межах проекту буде безкоштовно проведене підвищення кваліфікації з питань користування розробленою діагностичною системою, забезпечене сертифікатом за всіма вимогами МОН України.

Ми вивчаємо медіатравму війни з 2014 року, за результатами наших досліджень і вивчення світового досвіду ми визначили, які саме моменти є важливими і відобразили це в запитаннях, які пропонуються батькам, щоб оцінити стани своєї дитини, звернути увагу на те, на що, можливо, не зверталася увага через непоінформованість, розширити уявлення про можливі способи батьківської допомоги дитині в доланні стресів, зумовлених війною.

Закінчився навчальний рік, попереду літо. Важливо використати цей час для відновлення і підготовки до наступного навчання. Психологічні стани дитини враховувати дуже важливо. Участь у проекті дає можливість батькам не тільки отримати напрями для подальших дій  від роботи з опитувальником, але й взяти участь у вебінарі за результатами першого етапу, задати запитання, отримати обґрунтовані поради.

Попри всі воєнні події – життя триває, діти ростуть, і наша батьківська відповідальність – дбати про їхнє здоров’я і благополуччя.

 

БАТЬКІВСЬКА ЧАСТИНА

«Воєнний досвід, стани і реакції дитини, батьківські стратегії  допомоги» 

Запропонований комплексний опитувальник для батьків складається з трьох півгодинних блоків, тривалість перерв між блоками ви визначаєте самі. Можна робити переви в будь-який момент. Правильних чи неправильних відповідей немає. Важливо те, як воно є насправді.

 У першому блоці

  • Надається необхідна інформація про опитування (і фіксується ваша поінформована згода)
  • Необхідна демографічна інформація про батьків і дитину (вік, стать тощо), від відповідей на які система підбере питання, які важливі саме для вас.
  • Блок травматичних подій війни. Ми не розпитуємо дітей про травматичні події, щоб не було вторинного травмування від спогадів, але ця інформація є дуже важливою для оцінки загального стану і ризиків для дитини. Запитання згруповані в 12 категорій. Щоб вберегти вас від важких спогадів ми всі уточнюючі запитання пропускаємо, якщо ви повідомили, що таких подій з вашою дитиною не трапилося. Якщо такі події траплялися, то подаються запитання, важливі для розуміння важкості пережитих подій. Саме цей блок може нести ризики емоційної напруги для вас, але щоб допомогти дитині ми мусимо бути про це поінформовані.

У другому блоці

  • Запитання про звичні медіапрактики дитини і проблеми з медіаспоживанням і спілкуванням у соцмережах
  • Запитання про дитину, що допоможуть визначити, наскільки сильний стрес вона переживає (стрес проявляється по-різному, наскільки ви можете точно зрозуміти внутрішні стани дитини)
  • Запитання про поведінку – як пережитий стрес війни проявляється в зміні поведінки дитини (окремо питання пов’язані з сексуальним аспектом, за бажанням ви їх можете пропустити)
  • Ви також можете пропустити частину з аналізом страхів дитини. Часто травма проявляється в тому, що дитина може почати чогось боятися, що взагалі ніяк не пов’язано з пережитими подіями. У запитаннях перераховано дуже різні страхи, які траплялися в світовому досвіді у дітей у зв’язку з пережитими травмівними подіями. Якщо ви не спостерігаєте проблеми страхів у дитини, можете ці запитання пропустити.

 У третьому блоці

  • Налаштування і поради батькам щодо допомоги дитині з різних джерел – наскільки ви ними користуєтеся.
  • Проблеми, з якими ви стикаєтеся, коли намагаєтеся допомогти дитині, в тому числі й емоційного плану
  • Перелік ресурсів, на які спираються люди у важких ситуаціях
  • Перелік стратегій опанування стресу, яким ви навчаєте (або не навчаєте) свою дитину

Завдяки вашим відповідям ми створимо картину станів дітей всієї України. В узагальненому вигляді ці результати будуть доступні Міністерству освіти та науки України для прийняття рішень про збереження здоров’я і психологічного благополуччя дітей в умовах війни.

Для того, щоб взяти участь у проєкті, зверніться до психолога закладу освіти, щоб отримати індивідуальний пароль. Натискаючи на посилання ви потрапите в діалогове вікно, де потрібно ввести пароль і ваш емейл для отримання результатів. Результати будуть доступні тоді, коли опитування всіх учасників буде завершене. Система записує ваші відповіді в базу в момент переходу на наступне запитання, тому жодні відключення електрики не можуть знищити ваші попередні відповіді. Просто скористайтеся кнопкою  «Продовжити незавершену анкету», коли з’явиться можливість, і ви потрапите на останнє запитання, з яким працювали. Ваша участь дійсно необхідна і дуже важлива для подолання кризи тривалої воєнної травматизації і налаштування кращої допомогти дітям.

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

 

Опитування дітей проводиться за згоди батьків і добровільної згоди самої дитини

ДЛЯ ПІДЛІТКІВ

Опитувальник для підлітків складається з двох півгодинних блоків. Ми вказуємо середній час, який може відрізнятися в залежності від індивідуальних звичок, налаштувань  і обставин.  Перерви можна робити частіше, як тільки відчувається втома.

У першому блоці

  • Надається повна необхідна інформація про опитування (і фіксується поінформована згода підлітка)
  • Коротка демографічна інформація (вік, стать), від відповідей на які система підбере питання, які треба пропускати. І загальні питання про самопочуття
  • Перелік стресових подій (від автотрощі до конфліктів з однолітками, в тому числі перебування в окупації і бомбосховищі), треба відмітити, які були в досвіді. Відповідь на ці запитання визначає, які з подальших запитань будуть пропущені.
  • Запитання, які можна за бажанням пропустити, що стосуються тих дітей, які пережили втрату. Вони дають можливість зрозуміти, як відбувається горювання, чи потребує дитина допомоги у цих важких переживаннях
  • Запитання про те, як саме згадується травмівна подія – чи у вигляді картинок, чи схожа на фільм, чи контролюються ці спогади. Це дуже важлива інформація для розуміння стану дитини. Запитання активізують осмислення, аналіз, а для цього потрібне відсторонення від безпосереднього переживання, що додає можливості опанувати емоції від спогадів.
  • Запитання, які стосуються різних реакцій і емоцій, які можуть виникати від сильних стресових подій як віддалені наслідки. Чи турбують такі стани і що означають для підлітка.

У другому блоці

  • Запитання, які стосуються інформаційної поведінки і проблем з медіаспоживанням і спілкуванням у соцмережах
  • Які емоції викликає побачене на екрані, як опановуються підлітком такі стани.
  • Запитання на загальне самопочуття і життєрадісність
  • Оцінка використання стратегій боротьби зі стресом – можна розширити уявлення про те, що краще допомагає опанувати стрес
  • Ставлення до змін в собі, які відбулися протягом війни.

  Для підлітків з 12 років «Мої почуття, реакції на події, досвід і зростання»

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

 

ДЛЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ – дуже короткий варіант

 Дуже короткий опитувальник з графічними варіантами відповідей

«мало/рідко», «багато/часто» або нейтрально (щось середнє).

У цьому опитувальнику дуже короткі запитання

  • Про загальне самопочуття
  • Про реакції на події
  • Про реакції на медіаповідомлення

Для дітей після 10 років за ініціативи батьків та їхнім бажанням можна запропонувати пройти опитувальник для підлітків – це залежить від темпу розвитку дитини і переходу в підлітковий вік, що дуже індивідуально.

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

 

ДЛЯ ДОШКІЛЬНИКІВ

і дітей, які не дуже вправно читають – гра з картинками

Для маленьких дітей діагностика відбувається насамперед через аналіз батьками поведінки і емоційних станів дитини. Проте для дітей ми пропонуємо теж пограти в гру  – відгадати, як себе почуває зображена на картинках дитина. Для хлопчиків і для дівчаток відповідно зображено дітей такої ж статі. На 14 картинках відображено різні ситуації, з якими стикаються діти. Дитина може відповісти на запитання, вибравши один з трьох смайликів – веселого, сумного чи нейтрального.  На картинках також зображено ситуації контакту з великим екраном і малим екранчиком смартфону.

Участь в опитуванні створить для батьків і дітей спільний досвід, про який можна поговорити, обмінятися думками і ідеями, а з підлітками – виробити спільне ставлення до різних стратегій опанування стресів.

 РОЗПОЧАТИ ТЕСТУВАННЯ             ПРОДОВЖИТИ НЕЗАВЕРШЕНУ АНКЕТУ

 

Усі опитувальники для дітей доступні батькам, ви можете зайти з персональним паролем. Проходячи його особисто, Ви самі складете повне уявлення про труднощі і питання, які можуть виникати в дітей в ході тестування.

Ми надаємо коди-паролі виключно для відповідального персонального користування.

Ми щиро вдячні Вам за повідомлення про будь-які виявлені негаразди чи запитання на електронну адресу  mediapsylab2017@gmail.com

 

ЧАСТІ ЗАПИТАННЯ:

  • Як повернутися на попередні питання?

Відповідь: Для повернення на попередню сторінку тесту можна використати звичні для вашого браузера способи – вони зазвичай показані стрілочкою вліво. Використовувати стрілочку браузера, щоб просуватися вперед категорично не можна, це знищує всі дані

  • Чи можна перервати заповнення тесту і потім почати не з початку, а з останнього питання, на яке було дано відповідь?

Відповідь: Так, але для цього передбачено спеціальний вхід в тест. Якщо натиснути на “Продовжити незавершену анкету“, то можна продовжити в тому місці, де завершили.

  • Чи можна проходити тест з різних гаджетів?

Відповідь: Можна розпочати на одному компютері, перерватися і увійти з іншого, наприклад, з мобільного. Для роботи потрібен лише інтернет і персональний код-пароль. Бажано браузер Chrome

  • Після завершення опитувальника висвітлюється “error”, що робити?

ВідповідьЦе не ваша помилка, у виправленій версії після завершення відбувається повернення на початок, тому ця помилка не має з’являтися.