ТРИ ТИПИ ЗНАНЬ. Рефлексивна медіапсихологія дистанційної освіти

     Шановні вчителі!

Любов Найдьонова,член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, заступник директора з наукової роботи Інституту Соціальної та Політичної Психології НАПН України, опублікувала текст-довідку для вчителів в межах виконання теми планового наукового дослідження Лабораторії психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України. Публікацію створено в межах проекту психологічної підтримки під час карантину “Онлайн-Коло”

     На повістці дня – карантин, самоізоляція і, як наслідок, дистанційне навчання. Саме тому в тексті йдеться про три типи знань, які допоможуть сьогодні вчителеві краще дизайнувати ті знання учнів, які реалізуються в дистанційному форматі. Оскільки дистанційне навчання – це не повноформатне спілкування , його психологічно обгрунтований дизайн є ключовою функціональною вимогою.

     Про три основні типи знань: коробочки, намистинки, стікери.

Коробочки

  • Відповідають на питання “про що це?”. 
  • Навіщо потрібні знання такого типу? Щоб швидко знайти потрібне знання для прийняття рішення в конкретній ситуації. Це метазнання – що де лежить, звідки взяти. Чим краще ми розкладаємо по коробочках, тим ефективніші маршрути доступу до знань, тим краще ми володіємо знаннями.

 

Намистинки

  • Відповідають на питання “що ти знаєш?”. 
  • У вигляді купи різноманітних бусинок переважно представлена нині інформація. Можна і в коробочки насипати кульок-бусинок, але серед купи важко буде потрібну знайти, тому краще бусинки перетворювати в намиста особливої форми-грона. 

 

Стікери

  •  Це особливі, “заточені” під задачу знання, які дають точне найкраще рішення для дуже вузько поставленого питання. 
  • Стікери ніби пришпилюють мінливу реальність, знімають невизначеність, дають можливість негайно ефективно діяти. Такі знання можуть бути всередині бусинки, але не в кожній, не кожне знання є інструментальним і достовірним, доказово перевіреним, заточеним. 

     Розмова з учнем про те, якого типу це знання, не тільки включає просторово-кінестетичні уявлення, дає орієнтовну основу когнітивного і метакогнітивного (інтелектуально-рефлексивного) розвитку. Це ще підтримує мотивацію навчання як спосіб побудови власного ‘”палацу пам’яті”, зростання персонального капіталу знань, стабілізує самооцінку своєю доступністю. Звичайно, вчитель має спочатку сам створити проект дизайну, запропонувати його дітям, а потім вступити в діалог, а інколи й суперечку. Адже кожен може по-своєму створювати намисто. Але при цьому знання мимовільно засвоюються, а мотивація зростає. 


Текст у повному обсязі Ви можете прочитати тут.

Заходи в рамках проекту “Онлайн-Коло” відбуватимуться на регулярній основі за встановленим графіком на сторінці Навчально-практичного центру психологічних інновацій Інституту соціальної та політичної психології НАПН України у мережі Фейсбук https://www.facebook.com/centerispp/.

Приєднатися до онлайн-групи психологічної підтримки можна за посиланням https://docs.google.com/…/1FAIpQLSd6eo5J3TLQ6_p5RQ…/viewform.

Щоб надати заявку на отримання індивідуальної консультації, напишіть повідомлення у месенджер на цій сторінці і з вами зв’яжеться фахівець, або заповніть цю форму: https://docs.google.com/…/1FAIpQLScYS9o9OeGl4hoz_…/viewform…

Бережіть себе та своїх близьких!

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.